El Comú de Lleida promourà una modificació de la Llei Catalana 1/2009 d’ordenació d’equipaments comercials per evitar que s’impulsin grans zones comercials a través de la trampa de les trames urbanes consolidades (TUC) sense cap obligació d’acabar fent ni un sol habitatge. A partir de les aliances que estem teixint a nivell supra-municipal considerem necessari canviar el marc legal per frenar projectes que ara mateix no tenen cap problema per esquivar la llei i deixen les mans lliures a grans inversors per imposar enormes zones comercials sense haver-hi edificat habitatges.
Com va passar a Copa d’Or i com ara va camí de reproduir-se a Torre Salses amb el SUR 42, l’articulació de l’actual llei permet als grans inversors fer i desfer esquivant la teòrica obligació de construir habitatge. Una obligació que a la pràctica, pel cúmul d’excepcions que recull la llei, es converteix en paper mullat. “Cal aprofitar les aliances per canviar una llei que ara és tant laxa que permet que l’interés privat passi per damunt del bé públic” ha valorat el regidor del Comú Sergi Talamonte, qui ha afegit: “es posa una catifa a les grans corporacions i això fa cada dia més penosa la supervivència al petit i mitjà comerç de Lleida”. El Comú aposta per una llei molt més restrictiva, que no permeti imposar grans zones comercials fora del nucli urbà fins que s’hi hagin construit els habitatges que converteixin la zona en una TUC.
Moció al Ple de la Paeria
A l’espera dels resultats del treball per modificar aquesta llei, el Comú proposa a través d’una moció en el Ple de la Paeria del proper 22 de desembre frenar qualsevol modificació puntual del Pla general d’ordenació urbana que impulsi la creació de zones comercials fora del nucli urbà en zones on no hi hagi habitatges i on la Trama Urbana Consolidada no sigui una realitat. La moció per defensar el petit i mitjà comerç, promourà que s’aturi la modificació del Pla Parcial d’ordenació Torre Salses SUR 42.
En la comissió d’urbanisme els vots favorables de PSC i CIU (Cs i PP s’han abstingut i el Comú ha votat en contra al costat d’ERC-Avancem i la Crida) han permés tirar endavant la proposta d’aprovació del Pla general d’ordenació urbana per fer el vial entre la Bordeta i els Magraners, que té un pressupost global de 5,5 milions d’euros. En una primera fase la Paeria preveu executar-ne la part central (4 carrils, i carril bici i vorera) amb un cost de 2,2 milions: 1 milió sufragat per l’ajuntament i 1,2 milions per Eurofund Investment La Villa SL, sempre i quant aquesta entitat aconsegueixi la llicència comercial de la Generalitat. Aquesta societat obliga per conveni a que la Paeria adjudiqui el vial sense que l’ajuntament tingui la certesa que l’empresa aconseguirà la llicència comercial que ha sol·licitat a la Generalitat. Això suposa que si la llicència fos denegada, la Paeria es gastaria més de 2 milions d’euros en un vial que porta a una zona deserta. Com ja vam denunciar abans del ple de pressupostos, el Comú considera improcedent destinar almenys un milió d’euros de diner públic per fer de crossa a un gran projecte comercial que es fa en una zona sense ni un sol habitatge. Lamentem que, amb el suport de Cs i ERC-Avancem, l’equip de govern aprovés uns pressupostos que incloien aquesta despesa de l’erari públic que tans sols beneficia una iniciativa privada. Cap grup va votar a favor de l’esmena als pressupostos que va presentar el Comú per eliminar la partida destinada a un vial que només afavoreix una iniciativa privada. PSC i Cs hi van votar en contra i la resta de formacions es van abstenir.
L’expedient 171/2013, del qual s’ha donat compte en la comissió abans de la seua aprovació en junta de govern local, comportarà que es multipliqui per 8 la superfície comercial permesa, passant dels 16.660 metres quadrats als 141.411. És evident la necessitat d’habitatge social, però posem en dubte que la construcció de 509 vivendres d’habitatge protegit es pugui tirar endavant si després de la reparcelació aquests terrenys continuen sent propietat d’un fons d’inversió i no passen a ser de titularitat municipal.
El vial entre Bordeta i Magraners és la inversió més gran en obra pública que ha previst l’equip de govern per al 2016 i no entenem les presses de l’equip de govern per tirar endavant una operació que tindrà greus conseqüències per al teixit comercial de la ciutat ja que alimenta la construcció d’un primer sector comercial allunyat del centre en una àrea encara no consolidada, que forma part de la perifèria urbana i que, per tant, pot crear una nova polaritat comercial. Si han d’entrar nous operadors comercials de mitjanes i grans superfícies a la ciutat convé definir un model comercial que no enfonsi el petit i mitjà comerç de la nostra ciutat.