El Comú de Lleida presenta una moció al ple d’abril que ha de servir per reglamentar aspectes que estan impedint que es faci efectiu el dret a l’accés a la informació de tots els regidors. L’agrupació d’electors creu que l’equip de govern i l’oposició estan obligats a cercar solucions a aquesta qüestió: “Confiem que el ple servirà per desencallar una qüestió que suposa una obstrucció al dret i deure dels regidors d’auditar l’acció de govern” diu el regidor Carlos González, qui avança que si el Ple no garanteix l’accés a la informació dels 27 regidors “continuarem el procediment legal que hem endegat per fer arribar la situació de bloqueig en l’accés a la informació a la Comissió de Garantia del Dret d’Accés a la Informació Pública, amb possibilitat que el cas derivi en un contenciós administratiu”.

El Comú ha presentat la moció en roda de premsa aquest dimarts
La situació de l’accés a la informació a la Paeria
“En 11 mesos a la Paeria hem constatat que l’equip de govern utilitza l’accés a la informació com una arma política per entorpir la capacitat de treball i de fiscalització dels grups de l’oposició” valora el regidor del Comú Sergi Talamonte. Com el Comú ha denunciat reiteradament, s’impedeix l’accés a la informació de formes diverses:
- sense lliurar informació
- oferint-la incompleta
- retardant l’accés de la informació de forma injustificada
- mantenint el silenci administratiu indefinidament
- donant informació complexa en forma de paper fotocopiat, etc.
Unes pràctiques que atempten contra diversos preceptes legals i que posen als funcionaris en mig del foc creuat en la disputa política per l’accés a la informació.
Què planteja la moció del Comú?
Talamonte conclou que la moció que el Comú presentarà en el ple d’abril “vol donar solució a aquesta controvèrsia evitant la via judicial i evitant també situar els funcionaris de l’ajuntament en la incòmoda situació d’haver d’interpretar la normativa i la legislació per decidir si una informació és de lliure accés o no“. Considerem que és urgent i necessari regular i ordenar el dret dels regidors a la informació, i davant l’anomalia que suposa no disposar de Reglament Orgànic Municipal (ROM), posem sobre la taula la via de l’acord corporatiu per establir quines són les dades i la informació d’accés directe als regidors, fixar i ordenar el dret d’accés a la informació dels regidors a l’ajuntament de Lleida. El Comú de Lleida proposa al ple municipal els següents acords:
- El ple municipal reglamenta de forma explícita que els serveis municipals estaran obligats a facilitar l’accés a la informació als regidors de la corporació, sense que aquests hagin d’acreditar estar autoritzats pel president/a de la corporació i sense que els funcionaris hagin de disposar d’autorització expressa de l’Alcalde o Alcaldessa, en els supòsits que són reconeguts com de lliure accés en l’article 15 del Reial decret 2.568/1.986, de 28 de novembre, pel qual s’aprova el Reglament d’Organització, Funcionament i règim jurídic de les Entitats locals i en especial els que s’especifiquen en l’apartat c). A tal efecte es considerarà informació de lliure accés als regidors de la corporació la informació que es tipifica en els articles 8, 11 i 13 de la llei 19/2014, del 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, i en especial a la informació relativa a la comptabilitat completa de l’ajuntament i les fundacions públiques, als decrets d’alcaldia, a la contractació i al registre d’entrada i sortida de la Paeria.
- L’accés a la informació es lliurarà preferentment en suport informàtic, en els formats reutilitzables i amb còpia de l’arxiu informàtic original en que s’ha elaborat la informació, sense filtres ni omissions de cap tipus. Només es lliurarà còpia amb format no reutilitzable o format escanejat, en aquells documents que per la seva antiguitat no es disposi de l’original en suport informàtic.
- L’accés a la informació que suposi còpia d’arxius informàtics es lliurarà sense retard. L’accés a la informació d’expedients complerts es pactarà amb els funcionaris o caps de secció en el mínim temps possible, sense entorpir el normal desenvolupament de la feina dels funcionaris.
- L’equip de govern notificarà als funcionaris i serveis municipals els acords d’aquesta moció i la nova regulació que afecta l’accés a la informació dels regidors.