La foto del radar ha sortit molt bellugada

Posted on Posted in Paeria and tagged , , .

«No trobaran cap gravació on jo digui la paraula 65. Sóc massa respectuós amb els criteris tècnics de la guàrdia urbana». Paraules del paer en cap de Lleida arran de la moció del Comú perquè s’aturés la renegociació del contracte de radars i semàfor vermell fa unes setmanes. El senyor Ros no deu recordar que entre les diverses caixes de l’expedient de radars hi ha documents que fan evident qui va decidir que no es multava fins als 65 quilòmetres per hora. Com, per exemple, la comunicació on l’intendent cap li diu al cap de mobilitat: «Et faig a mans aquest correu del nostre alcalde, el qual deixa paleses les ordres que em va trametre ahir per la nit (…) El radar ha de funcionar única i exclusivament a partir de 65 km/h. Sota cap concepte es poden fer fotografies a velocitats inferiors». El nostre alcalde s’espolsa responsabilitats que li corresponen a ell exclusivament, i que són l’origen del desgavell en què ens trobem un any després de la denúncia que va fer el Comú.
«Cap vegada s’ha reivindicat 2,3 milions d’euros» assegurava l’alcalde en el ple, contradient la reclamació de la concessionària que tenim a les nostres mans i que ens va permetre explicar a la ciutadania el que s’amagava darrera els radars i semàfors vermells de la nostra ciutat. Faltar a la veritat i espolsar-se responsabilitats no és el que s’espera d’un servidor del bé públic.
L’embolic es pot resumir així: la concessionària havia fet els seus números d’ingressos comptant que es multaria a partir de 50 per hora. Ros, a les portes d’unes eleccions municipals, va cambiar el llindar de velocitat permesa fins als 65. Arnó-Sice li va reclamar una compensació per les multes que va deixar d’ingressar, i va deixar entreveure que no faria les inversions en seguretat vial compromeses. Ros va respondre que l’informe fet pels serveis d’urbanisme i concessions «desestimava les reclamacions d’Arnó». Tema resolt? Ni molt menys. Hi ha en joc diners dels contribuents però també, i que ningú ho passi per alt, inversions d’un tema tant sensible com la seguretat vial, compromeses en un contracte signat i no realitzades.

El Comú va denunciar fa un any que Arnó-Sice demanava més de 2,3 milions a la Paeria

El Comú va denunciar fa un any que Arnó-Sice demanava més de 2,3 milions a la Paeria


Per això hem seguit demanant respostes a l’equip de govern. Vam fer 5 preguntes el passat octubre, i, davant el silenci, vam presentar la moció al ple. Una moció on, atenció, PSC, Cs i PP van votar en contra del punt que demanava «aturar qualsevol renegociació del contracte de radars i semàfor vermell amb la concessionària i obligar-la a l’estricte compliment del contracte signat». Que un equip de govern es negui a exigir el «compliment del contracte signat» no deixa de ser curiós. Però que la presumpta oposició l’empari en aquesta postura, supera l’esperpent. I per reblar el clau, la proposta de resolució que va presentar el Comú per sancionar per incompliment de contracte Arnó-Sice la van tombar PSC, CIU, PP i Cs, amb abstenció d’ERC i vot favorable de la Crida.
I, és clar, si no cal complir el contracte, no cal que la concessionària faci cap de les inversions que té signades per contracte: més de 300.000 euros que haurien d’haver revertit ja en millorar la seguretat vial a la ciutat. I diem ja perquè al 2015 haurien d’haver estat a disposició de la gent de Lleida totes les inversions, que estan, per tant, fora de termini. La Paeria, que té l’obligació de vetllar pel compliment del contracte, no respon sobre el llarg llistat d’incompliments per part de la concessionària. Però és que a més l’ajuntament tampoc no explica, amb el detall que mereixem els ciutadans, per què no ha invertit la seua part d’ingressos per multes en seguretat vial. Un cop descomptat el que paga a l’empresa, la Paeria percep la resta, el 68,5% de cada sanció. El Plec del Contracte estableix que els ingressos de les sancions obtingudes per infraccions de la Llei de Trànsit s’han d’aplicar al finançament de la seguretat vial, prevenció d’accidents de trànsit i ajuda a les víctimes.
Un govern que vetlli pels interessos de la ciutadania hauria d’exigir el compliment íntegre d’aquest i de qualsevol contracte. Més encara quan moltes de les clàusules que s’estan incomplint fan referència a la seguretat vial a la nostra ciutat. Celebrem que, segons ha publicat l’alcalde als mitjans de comunicació, la lesivitat en accidents de trànsit a la nostra ciutat hagi disminuït un 17% durant el 2015. Però pensem que podem anar molt més enllà en la reducció de l’accidentalitat a Lleida. I per aquest objectiu és també indispensable que la Paeria compleixi i faci complir totes i cadascuna de les obligacions d’inversió en seguretat vial i que, amb la transparència que la ciutadania mereix, faci públic el detall d’aquestes inversions.
Sergi Talamonte
Regidor Comú de Lleida
Article publicat a Segre el 4 de febrer de 2016

Article publicat a Segre el 4 de febrer de 2016

Ajuda'ns a difondre
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Pin on Pinterest
Pinterest