Lleida debat polítiques per millorar la qualitat de l’aire, el confort dels espais públics i la recuperació dels seus usos socials

Posted on Posted in Ciutat per viure, Comú de Lleida, Notícies, Paeria.

La jornada “Una nova mobilitat a Lleida per una ciutat més sostenible”, organitzada per la Regidoria de Transició Ecològica ens ha permès conèixer exemples d’èxit com els de BCN i Pontevedra que ens il·lusionen per emprendre a Lleida canvis en mobilitat que posin les persones al centre. Les 71 persones inscrites demostren la implicació ciutadana per una ciutat més saludable i segura: hem recollit les aportacions en un procés participatiu que ha generat un debat molt profitós sobre possibles actuacions per millorar la qualitat de l’aire, el confort dels espais públics de Lleida i la recuperació dels seus usos socials.

El tinent d’alcalde Sergi Talamonte ha destacat la utilitat de les jornades per rebre noves idees i visions al futur de la mobilitat a Lleida: “Aquest govern ha acordat una nova mobilitat que posi la vida al centre i és moment per passar a l’acció. Tenim un itinerari acordat i segur que el podem millorar incorporant exemples d’èxit que ja funcionen a altres ciutats”.

Les intervencions dels ponents han començat amb Xavier Querol, professor investigador de l’Institut de Diagnòstic Ambiental i Estudis de l’Aigua (IDAEA-CSIC). Querol ha advocat per la disminució de partícules en suspensió i de diòxids de nitrogen (NO2) a les ciutats, una reducció que es pot aconseguir a través de diferents accions: millorar els serveis de transport públics en l’àmbit urbà i, molt especialment, en el metropolità; reduir la presència de vehicles a la ciutat; afavorir que aquells que circulen siguin d’energia neta; redistribuir el trànsit intern de mercaderies i redissenyar l’estructura urbana.

Seguidament, s’han presentat exemples d’altres ciutats que han aposat per una transformació urbana en detriment del cotxe, com és el cas de Pontevedra i de Barcelona. Francesc Magrinyà, professor d’urbanisme de l’UPC i conseller de districte de l’Eixample a l’Ajuntament de Barcelona, ha presentat el projecte de les noves superilles de la capital catalana. Magrinyà ha recalcat que cal guanyar espais per al vianant i les bicicletes a les ciutats. Així mateix, ha manifestat que és necessari insistir a comunicar els efectes de la contaminació en la salut i en la mortalitat de les persones per poder avançar en la reducció dels vehicles a la via pública. Ha advocat per aconseguir el canvi amb consensos polítics molt amplis i transversals.

Per la seva part, Alberto Oubiña, regidor de l’Ajuntament de Pontevedra, ha explicat la transformació urbana que la seva ciutat ha viscut els darrers 20 anys marcada per l’eliminació del trànsit al centre urbà i les vianalitzacions. Al nucli històric la reducció de la presència de vehicles ha estat del 97%; a la primera corona, del 77%, i al cinturó exterior, del 53%. En paral·lel, la demografia ha augmentat un 33% i les emissions de CO2 han baixat un 67%. Oubiña ha assenyalat que les ciutats han d’actuar de manera urgent i prioritzar, per aquest ordre, vianants, vehicles de tracció humana, transport col·lectiu i, en darrer terme, el vehicle privat, concloent que l’espai públic és un dret i un mecanisme de cohesió de les ciutats.

A continuació ha tingut lloc un debat sobre les idees aportades, dinamitzat per Espai Tres, on les persones participants han fet propostes. La jornada s’ha realitzat telemàticament, i a banda del tinent d’alcalde Sergi Talamonte hi han participat els regidors Jaume Rutllant, Fèlix Larrosa i Joan Queralt.

Recull d’aportacions dels participants

Ajuda'ns a difondre
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Pin on Pinterest
Pinterest