Preocupació per les mancances i riscos ambientals del Pla Director Urbanístic de Torreblanca-Quatre Pilans

Posted on Posted in Ciutat amable, Ciutat per treballar, Ciutat per viure and tagged , , , , , , .
Torreblanca-Quatre Pilans

Després de conèixer la declaració ambiental estratègica favorable del Pla director del polígon de Torreblanca-Quatre Pilans, el comúdelleida expressa la seva preocupació per l’abast dels impactes ambientals reconeguts en el propi document i per la manca de garanties sobre el compliment efectiu de les mesures correctores i compensatòries previstes.

“Seguim pensant que el polígon de Torreblanca és un projecte sobredimensionat, que genera un impacte ambiental molt rellevant i que no s’ajusta al context actual d’emergència climàtica. Malauradament, la declaració ambiental confirma aquests impactes, però no ofereix garanties reals que les mesures proposades siguin efectives”, afirmava la regidora del comúdelleida, Laura Bergés.

Impacte sobre l’activitat agrària i la població

Tot i que el grup valora positivament alguns aspectes en relació amb la biodiversitat i la protecció de zones de connectivitat entre Torreblanca i el Secans de Mas de Melons, alerta que la pròpia declaració ambiental reconeix que no ha valorat la pèrdua de producció agrícola que comporta i que hi haurà impactes ambientals significatius en quant a emissions de CO₂, contaminació lumínica, acústica i de l’aire, malgrat les mesures compensatòries i de producció renovable.

“La pròpia declaració reconeix l’impacte ambiental i climàtic, però es fia de mesures correctores i compensatòries que no tenen garanties d’aplicació” ha valorat la regidora, afegint que “l’experiència ens demostra que quan les mesures correctores no funcionen, no hi ha capacitat de fer-les complir o de fer cessar l’activitat, i que la població acaba patint les conseqüències, com està passant fa anys amb les pudors de la indústria càrnia”.

El comúdelleida també considera molt limitades les obligacions de generació d’energia renovable, que queden lluny de garantir la neutralitat energètica del polígon, com reconeix el propi informe. I lamenta que no s’hagin introduït limitacions al tipus d’activitats permeses per evitar riscos químics i activitats amb més impacte en consum d’aigua i emissió de contaminants, qüestions que havia plantejat en les al·legacions al pla director.

Mobilitat i transport ferroviari

El comúdelleida també qüestiona que, tot i presentar-se la nova estació intermodal ferroviària com un element clau de sostenibilitat, la pròpia declaració reconeix que només un 11,5% del transport serà ferroviari. A més, es fa un càlcul aproximat de la mobilitat només dels treballadors, sense considerar la mobilitat de mercaderies ni d’altres activitats, que també generarà un augment considerable de les emissions. “Ens preocupa que es faci una inversió milionària en una estació de mercaderies que després només s’utilitzarà per a un percentatge baix del transport”, ha apuntat Bergés.

La formació conclou que encara no disposa de tota la documentació per fer una valoració completa, però que aquesta primera anàlisi posa de manifest moltes deficiències tècniques i una manca de garanties de compliment real. “Veiem un pla massa gran, amb impactes significatius i moltes incerteses sobre el seguiment efectiu de les mesures ambientals. Caldrà un nivell d’exigència molt alt per assegurar que el projecte no acabi generant més problemes dels que pretén resoldre”, concloïa Bergés.

Ajuda'ns a difondre
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Pin on Pinterest
Pinterest