Aquest matí, la regidora del comúdelleida, Laura Bergés, s’ha reunit amb la Cristina Morón, regidora de Seguretat, Mobilitat i Civisme, per abordar diferents aspectes relacionats amb la implementació de la Zona de Baixes Emissions (ZBE) a la ciutat.
Un govern retardista
Després de la reunió, el comúdelleida ha expressat una valoració crítica de l’enfocament del govern municipal. Per al grup municipal, hi ha una falta de convicció per part del govern a l’hora d’impulsar un canvi que beneficiï realment la ciutat i la salut de la ciutadania.
«La comunitat científica ens adverteix de la necessitat de canvis urgents i notables, però la proposta actual de la ZBE és la d’un govern retardista, que fa discursos de compromís amb la salut i el planeta, però retarda l’aplicació de mesures coherents amb aquest compromís», ha afirmat la regidora del comúdelleida, Laura Bergés.
El comúdelleida ha exposat la necessitat de ser més ambiciosos en els objectius de millora de la salut i la reducció d’emissions. En aquest sentit, la regidora Laura Bergés ha plantejat que l’actual proposta requereix concretar més el conjunt de mesures per avançar en el canvi de mobilitat i definir una ZBE que garanteixi una reducció significativa de la contaminació.
Definir una ZBE que tingui efectes palpables
«El nostre objectiu ha de ser garantir una millora real en la qualitat de l’aire i la reducció del soroll a la ciutat, per millorar la salut i benestar de la ciutadania, en una ciutat més amable per a les persones. Però la proposta actual es queda curta i no generarà canvis significatius, ja que es defineix una zona de baixes emissions molt petita i per on ja passen pocs cotxes, es dissenya un pla de fases massa extens en el temps i s’estableixen unes exempcions massa generalitzades», defensava Bergés.
En aquest sentit, el grup municipal recorda que la legislació i el Pla de Qualitat de l’Aire 2027 insten a evitar les exempcions generalitzades per a persones residents, un dels aspectes que sí que inclou la proposta del govern i que el comúdelleida ha demanat que es revisi.
«Considerem que si la ZBE durant els tres primers anys només afecta al Centre Històric, el govern hauria de limitar l’exempció als residents de la zona – a més d’altres exempcions a vehicles d’urgències, serveis, i altres-. I si vol mantenir l’exempció a tots els residents de la ciutat, llavors podríem ampliar la ZBE a l’àrea prevista inicialment i que ara el govern ajorna fins al 2028», explicava Laura Bergés.
Concretar mesures complementàries a la restricció del trànsit de cotxes
Bergés ha afegit que «a més, trobem a faltar una atenció especial als espais més sensibles com les escoles, els centres hospitalaris i les residències de gent gran, zones que haurien de rebre una protecció i restriccions específiques dins de la ZBE, tal com marca la llei». El grup municipal també ha demanat al govern que el pla d’implantació de les ZBE concreti les mesures per facilitar els desplaçaments a peu i el reforç dels sistemes de transport alternatius com l’autobús i la bicicleta.
«Trobem a faltar un compromís per la pacificació del trànsit i la vianalització del Centre Històric, així com mesures concretes per reforçar el servei d’autobús en la ZBE i el conjunt de la ciutat, per posar en marxa serveis de lloguer de bicicletes, o mesures per crear espais per als vianants segurs i amb els manteniments necessaris, com espais ombrejats o voreres cuidades», explicava la regidora.
El grup municipal també ha reclamat millores en el pla d’informació i participació previst pel govern, per assolir una major implicació de la ciutadania en la reducció de l’ús del vehicle privat a la ciutat, reforçant el coneixement dels avantatges per a la salut i el benestar associats a aquesta reducció.
Notícies relacionades: Volem una Zona de Baixes Emissions efectiva per reduir el trànsit i la contaminació