El comúdelleida ha expressat dubtes i preocupacions en la Comissió Informativa de Seguretat, Mobilitat i Civisme en relació amb l’ordenança de la Zona de Baixes Emissions (ZBE) que el govern vol portar a aprovació del Ple, especialment pel que fa a les estimacions de reducció d’emissions i les exempcions generalitzades previstes.
El comúdelleida considera que les zones i fases definides, sumades a les exempcions que es contemplen en l’ordenança, no permetran assolir els objectius de reducció d’emissions que es marquen i considera que les estimacions que s’han inclòs en el projecte presenten contradiccions. La falta d’informació i participació és un altre dels aspectes denunciats pel grup municipal.
Estimacions poc justificades
Des del comúdelleida s’ha destacat que les estimacions de reducció d’emissions presentades en els projectes “no estan suficientment justificades, ja que no es tenen en compte dades específiques del nombre de desplaçaments i quilòmetres recorreguts segons tipus de vehicles”, explicava la regidora. A més, el grup municipal ha assenyalat diverses contradiccions en els càlculs de reducció d’emissions, amb xifres contradictòries i càlculs mal fets.
Es preveu, segons l’anàlisi del projecte de ZBE, una reducció de desplaçaments del 3% al 2025, amb la implementació de la primera fase, i una reducció progressiva en les fases següents. “Però l’impacte real de la reducció serà menor en aquesta primera fase, ja que s’actua en zones amb poc trànsit de vehicles privats. Això no és una aposta decidida per la reducció d’emissions, sinó més aviat una mesura insuficient, per complir amb els mínims”, defensa la regidora Bergés.
El comúdelleida ha assenyalat també contradiccions en les dades presentades. Per exemple en les estimacions es barregen xifres de quilòmetres recorreguts que no coincideixen amb el pes assignat a cada tipologia de vehicle, no queda clar com s’ha arribat a l’estimació d’una reducció del 35% en desplaçaments de vehicles sense etiqueta, i hi ha taules on els càlculs de reducció d’emissions semblen contenir errors.
Exempcions generalitzades no ajustades a llei
Pel que fa a l’exempció a vehicles residents a la ciutat de Lleida sense distintiu ambiental o amb distintiu ambiental B (a partir de l’1 de gener del 2029), el grup municipal considera que contravé els articles 21.5. i 22 del Decret 132/2024, ja que no és una exempció específica ni es justifica cap singularitat del municipi de Lleida per fonamentar-la.
Per altra part, aquesta exempció suposa un desincentiu a la renovació de la flota de vehicles de la ciutat, posant en entredit les hipòtesis de renovació dels vehicles que es contempli en el projecte de ZBE per al càlcul de reducció d’emissions i posant en entredit, per tant, el compliment dels objectius de reducció d’emissions.
Mancances en el procés de participació
A més de les preocupacions sobre les estimacions, Laura Bergés ha criticat el procés participatiu del projecte, indicant que “la proposta d’ordenança s’ha portat a aprovació sense complir amb el procés participatiu anunciat en la memòria del projecte”. Tot i que es va fer una consulta prèvia a través de la plataforma Decidim, aquesta no es correspon, segons Bergés, “amb el procés de debat obert i presencial que es preveia, ni tampoc amb les directrius del Ministeri per a la Transformació Ecològica.”
La participació ha estat limitada a set persones, amb un total de 23 propostes, sense resposta ni retorn per part de l’administració. No s’ha garantit la participació d’experts ni dels grups d’edat i socioeconòmics afectats, i no hi ha hagut cap campanya d’informació o sensibilització prèvia, tots ells requisits marcats en les directrius del ministeri per a l’elaboració dels projectes de Zona de Baixes Emissions.